• 06-55143790
  • Contact

    Laat even een bericht achter!X

    ADRESTartustraat 2 7418 GX Deventer

    JOUW BERICHT

    Sending your message. Please wait...

    Thanks for sending your message! We'll get back to you shortly.

    There was a problem sending your message. Please try again.

    Please complete all the fields in the form before sending.

Olympisch Gewichtheffen

De kracht van het Olympische Gewichtheffen!

Waarom Olympisch Gewichtheffen als krachttraining goed is voor je?

Velen staan er niet bij stil, maar juist het Olympische Gewichtheffen, of beter gezegd de oefeningen uit het Olympische Gewichtheffen zijn bij uitstek geschikt als krachttraining voor de meeste mensen.

Vaak blijft het bij de krachttraining voor andere sporten niet beperkt tot alleen de hulpoefeningen, maar worden meestal ook de wedstrijdoefeningen met aangepaste percentages gedaan.

Waarom zijn de oefeningen uit het Olympische Gewichtheffen juist zo effectief als krachttraining en wat kun je er van verwachten?

Laten we eens bekijken waar het bij het Olympische Gewichtheffen om draait en wat dit bij kan dragen voor je dagelijkse leven.

De training van het Olympische Gewichtheffen brengt vele positieve veranderingen in de sporter teweeg zoals:

• het ontwikkelen van een goede houding,
• het ontwikkelen van een sterke en rechte rug,
• het ontwikkelen van sterke enkels,
• een gelijkmatige ontwikkeling van de spieren,
• het ontwikkelen van de bewegelijkheid in enkels, heupen en schouders,
• het ontwikkelen van de maximale kracht,
• het ontwikkelen van de snelkracht,
• het ontwikkelen van de explosieve kracht (versnelling),
• het ontwikkelen van de sprongkracht (gewichtheffers tot wel 180-185 cm)
• het versterken van botten en pezen,
• het ontwikkelen van het concentratievermogen,
• het ontwikkelen van de wilskracht,
• het verbeteren van de algemene en specifieke conditie,
• het ontwikkelen van de coördinatie,
• het ontwikkelen van het gevoel voor balans.

Deze kenmerken zijn ook de kenmerken die je in allerlei andere sporten terugvinden en die ook daar belangrijk zijn.

Diegenen die alleen oefeningen uit het fitnessbereik doen als krachttraining voor hun eigen sport merken dat deze niet echt helpen om de prestaties in hun eigen sport te verbeteren. Waarom niet?

Dit komt omdat bijvoorbeeld fitnessoefeningen aan de toestellen niet bijdragen aan het ontwikkelen van coördinatie, balans, snelkracht etc etc. Deze maken de sporter vaak langzaam en hier worden de zogenaamde “muscular chains” niet getraind. Met andere woorden men wordt wel lokaal sterker, maar de spieren leren niet (goed) samenwerken en het beoogde resultaat blijft uit.

Voor de beoefenaren van andere sporten is alleen een verhoging van hun maximaalkracht niet voldoende om een positieve bijdrage aan de prestaties in hun eigen sport te leveren.
Dit is ook in het gewichtheffen zo, het Olympische Gewichtheffen is een snelkrachtsport waarbij een zeer hoge maximaalkracht vereist is. Het is de combinatie van de hierboven genoemde factoren die een effectieve verbetering van de prestaties in hun eigen sport met zich meebrengt.

De trainingsmethoden in het Olympische Gewichtheffen behoren tot de meest geavanceerde trainingsmethoden ter wereld. De trainingsprogramma`s zijn gebaseerd op de prestatieopbouw op de lange termijn. Een ander belangrijk punt is de periodisering en de ritmisering (lichte – en zware weken) van de training aan te laten sluiten bij het individu en zijn/ haar tak van sport. Van jaar tot jaar wordt de maximale – en de gemiddelde intensiteit evenals de trainingsomvang stap voor stap verhoogd volgens het principe van de geleidelijkheid en er wordt steeds rekening gehouden met de kalender-, biologische leeftijd, geslacht, het trainingsniveau en de trainingsfase van de betrokken atleet.

Lijkt het je leuk om eens mee te komen trainen tijdens onze lessen in het Olympisch Gewichtheffen?

Stuur me een berichtje of mailtje via onderstaande gegevens en dan plannen we je in.

Mvg,
Tjarco Tuinstra
CrossFit Deventer
info@crossfitdeventer.nl
0655143790

Copyright © CrossFit Deventer 2016. All Rights Reserved.